Сучасний ринок праці вимагає від фахівців глибоких теоретичних знань та професійно-практичних компетентностей з інженерної гідрології, тому важливою частиною у підготовці майбутнього бакалавра з гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій є вивчення навчальної дисципліни

«Інженерна гідрологія та використання водних ресурсів». Особливістю у підготовці бакалавра є: можливість навчити здобувачів знаходити, узагальнювати та використовувати гідрологічну інформацію; навчити їх застосовувати ці методи при проектуванні та експлуатації водогосподарських об’єктів, а також аналізувати та оцінювати отримувані результати.

Мета: формування у здобувачів вищої освіти мислення з інтегрованого управління водними ресурсами, набуття майбутніми фахівцями необхідних знань з основ загальної гідрології суші, гідрометрії вод суші, розрахунків річкового стоку і його регулювання водоймищами

Основними завданнями вивчення дисципліни є теоретична та практична підготовка здобувачів з питань:

-   закономірності річного стоку,

-     способи та прилади, що застосовують для гідрометричних робіт на річках та водогосподарських об’єктах ;

-    узагальнення аналіз та оцінка достовірності знаходження гідрологічної інформації для подальшого використання;

-     методи розрахунку основних гідрологічних характеристик, які використовують при проектуванні водогосподарських об’єктів;

прогноз впливу водогосподарських об’єктів на довкілля в процесі їх будівництва і експлуатації. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми здобувачі повинні:

знати:

-   основні закономірності формування річного стоку, живлення та водного режиму річок, озер і боліт; - основні методи гідрометричних спостережень на річках і водоймах та їх обробки;

-      основні методи розрахунку гідрологічних характеристик, які використовують при проектуванні водогосподарських об’єктів;

-   державні будівельні норми, що регламентують гідрологічні розрахунки;

-   види та способи регулювання стоку;

вміти:

-     на основі наявної гідрологічної інформації та нормативних документів за допомогою відповідних методик визначати основні розрахункові гідрологічні характеристики;

-      складати програму вишукувальних робіт і організувати проведення гідрометричних та водно- балансових спостережень на водних об’єктах;

-      визначити основні гідрографічні характеристики басейнів водотоків і водойм, використовуючи крупномасштабні карти та плани; в умовах діяльності;

-   організовувати влаштування гідрологічних постів на водних і водогосподарських об’єктах;

-   проводити паспортизацію водних об’єктів та визначати їх гідрографічні характеристики;

визначити основні розрахункові гідрологічні характеристики водних об’єктів.

Програмні компетентності та результати навчання

ЗК1 - Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини й громадянина України.

ЗК2 - Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК3 - Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК4 - Знання та розуміння предметної області і професійної діяльності. ЗК7 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

ЗК9 - Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК10 - Прагнення до збереження навколишнього середовища.

ЗК1 - Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини й громадянина України.

ЗК2 - Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК3 - Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК4 - Знання та розуміння предметної області і професійної діяльності. ЗК7 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

ЗК9 - Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК10 - Прагнення до збереження навколишнього середовища.

РН2 - Визначати шляхи розв’язання інженерно-технічних задач у професійній діяльності, аргументовано інтерпретувати їх результати.

РН3 - Виконувати експериментальні дослідження руху водних потоків, оцінювати і аргументувати значимість їх результатів при проектуванні об’єктів професійної діяльності.

РН6 - Визначати і враховувати кліматичні, інженерно-геологічні, гідрогеологічні, гідрологічні та екологічні особливості територій при проектуванні, будівництві та експлуатації об’єктів професійної діяльності.

РН14 - Визначати заходи з раціонального використання, охорони та відтворення водних і земельних ресурсів, поліпшення гідрологічного та екологічного стану масивів поверхневих і ґрунтових вод, природних ландшафтів.

РН15 - Здійснювати гідрологічні, гідравлічні та гідротехнічні розрахунки з використанням сучасних програмних комплексів та спеціалізованих баз даних

  Програма навчальної дисципліни

 Змістова частина 1. Загальна гідрологія та гідрометрія

Тема 1. Вступ до дисципліни

Тема 2. Кругообіг води у природі і водний баланс

Тема 3. Гідрографічна мережа та її характеристики

Тема 4. Основні характеристики річок та їх водозаборів

Тема 5. Живлення і водний режим річок

Тема 6. Гідрометрія

Тема 7. Організація гідрологічних спостережень

Тема 8. Методи вимірювання швидкості течії води

Тема 9. Витрата води 

Тема 10. Поняття про гідрологічні розрахунки

 Змістова частина 2. Інженерна гідрологія та використання водних ресурсів

Тема 11. Обчислення норм стоку заданої забезпеченості

Тема 12. Внутрішньорічний розподіл стоку

Тема 13. Формування та розрахунок максимального стоку

Тема 14. Мінімальний стік

Тема 15. Поняття про водогосподарські розрахунки

Тема 16. Багаторічне регулювання стоку

Тема 17. Взаємодія водних об’єктів та інженерних споруд

Тема 18. Вплив антропогенних чинників на стан водних ресурсів

Тема 19. Покращення стану водних ресурсів

Тема 20. Раціональне використання водних ресурсів